Nyheter
Bråttom att få upp fiskebåten: ”Då sitter den som satan”
Arbetet med att hantera den 25 meter långa fiskebåten som sjunkit till botten i Eriksbergshamnen fortsätter. Enligt Hans Sahlin, som har erfarenhet av båtbärgning, är det bråttom att lyfta upp båten.
– Den får inte ligga kvar för länge för då går den ner i leran och då sitter den som satan, säger han.
Doften av diesel är påtaglig från det sjunkna fartyget Svanen West när GP kommer till platsen vid 10-tiden på måndagen. Den stora aktiviteten från morgonen har avtagit men personal från räddningstjänsten och kustbevakningen befinner sig fortfarande vid hamnen.
– Vi har länsat kring båten och försöker samla in den oljan som kommer. Det har redan drivit iväg en del diesel. Nu följer vi det här och pratar med ägaren för att försöka få till en bärgning. Det är det som är planen, säger Jerker Landin, insatsledare vid räddningstjänsten.
Den här dieseldoften vi känner och även ser spår av i vattnet, är den skadlig?
– Diesel i vatten är aldrig bra. Men sen vill det till ganska lite diesel för att det ska lukta mycket. Så det behöver inte vara några stora mängder för att det ska kännas.
Hur mycket diesel har läckt ut?
– Enligt ägaren så tror man att det finns ungefär 100 liter i tanken, men vi vet inte hur mycket som har läckt. Men 100 liter är förhållandevis lite.
När båten ska bärgas kan Jerker Landin i nuläget inte svara på.
– Det kan nog ta ett tag. De behöver undersöka vilka resurser som behövs för att få till det, det är det jag har fått till mig i nuläget.
Så kan fartyget bärgas
Vid kajen stannar pensionärer och barnfamiljer upp och blickar ut mot delarna av båten som fortfarande är synliga över vattenytan.
– Jag tycker synd om dem. För jag vet hur jobbigt det som ligger framför dem är, säger Hans Sahlin från kajen.
Han är medlem i fartygsföreningen Gullbergskajen och har erfarenhet av den typ av båtbärgning som kommer krävas i det här fallet. Det är en avancerad operation det rör sig om, berättar han.
– Dykare kommer antagligen behöva dyka ner och sätta lyftremmar runt båten. Sen behöver man ta hit en stor lyftpråm som kan lyfta 80 ton, den kommer få köra ner ett ben i leran så att den kan stå stabilt. Och sen får man ha med sig pumpar.
Samtidigt som en pråm lyfter upp fartyget måste vatten pumpas ut från den 25 meter långa fiskebåten, förklarar Sahlin.
– Lyfta och pumpa, pumpa, pumpa. Efter det får man se varifrån det läcker någonstans och om det går att laga, sen dra den till Gotenius varv. Jag har ingen aning om vad det är för skick på båten, och det här är inga problem egentligen, men det måste göras nu.
Nu?
– Eller inom ett par dagar åtminstone. Den får inte ligga kvar för länge i alla fall för då går den ner i leran och då sitter den som satan.
Källa: Göteborgs-Posten