Nyheter
Europeiska kommissionen lanserar fisk och skaldjurskampanjen "Taste the Ocean"
Europeiska kommissionen har lanserat 'Taste the Ocean', en helt ny kampanj för sociala medier där toppkockar främjar konsumtionen av hållbart fångad eller producerad fisk och skaldjur.
Kampanjen kommer vid en tidpunkt då fiskare och vattenbruksproducenter kämpar för att överleva, efter nästan ett års stängning eller stängning av restauranger och catering - de främsta avsättningarna för deras produkter.
Men mer än bara att främja fiskkonsumtion vill Europeiska kommissionen skapa medvetenhet bland konsumenterna om vikten av lokal, säsongsbetonad och hållbar konsumtion. När fisk produceras eller skördas korrekt kan fisk och skaldjur ha en viktig plats i en hållbar kost, med ett miljö- och koldioxidavtryck mycket lägre än de flesta landbaserade animaliska proteiner. Dessutom kan produktionen av skaldjur som musslor eller ostron till och med bidra till att förhindra kusterosion, ett ökande problem i många europeiska kustområden.
Under de kommande tre månaderna kommer toppkockar från nio EU-länder att dela sina recept gjorda med olika typer av utsökt fisk eller skaldjur från fiske och vattenbruk. Fler länder kommer att följa nästa säsong, fortfarande planerad till i år. Under kampanjen kommer kommissionen att sätta rampljuset på skönheten i fiskeri- och vattenbrukssektorn, men också på deras utmaningar och komplexitet.
Förhoppningsvis kommer det att leda till en bättre förståelse och, vem vet, en passionerad konversation hos fiskhandlaren!
Källa: The Fishing Daily