Nyheter
Lathund och mer info från transportstyrelsen efter utbildningar
Mer information och stöd för användning av Transportstyrelsens e-system
Presentaitoner från utbildningsdagarna (klicka på respektive för att se dem) samt en lathund:
Behörigheter och bemanning (RUBB)
EKAN - Egenkontroll av nationell sjöfart
För att logga in i EKAN första gången använder man sitt bank-ID om man personligen står som ägare av fartyget i fartygsregistret, om en organisation eller företag står som ägare av fartyget så använder man de inloggningsuppgifter som har skickats per brev med vanlig post. Här är en snabblänk för inloggning till EKAN: https://ekan.transportstyrelsen.se/extweb/Account/Login?returnUrl=%2Fextweb
Därefter behöver man klicka på sitt/sina fartyg och gå in under fliken ”roller och intressenter” för att lägga till en eller flera ombud. För att utse en informationsansvarig som ansvarar för uppdateringarna i EKAN väljer man sedan ett av ombuden. Fartygsägaren kan välja sig själv som både ombud och informationsansvarig eller om man väljer någon annan, det bestämmer ägaren. Står man personligen som ägare av fartyget och vill lägga in sig själv som informationsansvarig går det bra att göra direkt utan ombud.
Den som är informationsansvarig loggar i sin tur in i EKAN med sitt bank-ID. Det första informationsansvarig behöver göra är att se över så att fartygsuppgifterna under fliken ”fartygsuppgifter” stämmer samt fylla i de uppgifter som saknas och klickar på ”uppdatera” längst ner för aktuellt fartyg. De uppdaterade uppgifterna för certifikatspliktiga fartyg över 15 meter ska därefter granskas av en inspektör och när de är godkända kan du göra din självdeklaration. För fartyg som inte är certifikatspliktiga och är under 15 meter börjar de nya reglerna gälla 1 april nästa år 2019 och du kan göra din självdeklaration tidigast 1 januari 2019.
Självdeklarationen är helt enkelt en kvittens på att man har genomfört sin egenkontroll och man anser att fartyget uppfyller gällande krav. Man ska alltså inte skicka in några dokument till Transportstyrelsen utan man sparar dokumentationen ombord och rapporterar att egenkontrollen är genomförd genom att göra sin självdeklaration varje år i EKAN mellan den 1 januari och den 31 maj.
Under fliken ”egenkontroll” kan man använda en kontrollista som hjälp med dokumentationen, men listan är generell för alla variationer av samma fartygsart och det blir nödvändigt att sortera bort det som inte är relevant för det aktuella fartyget. Vi brukar rekommendera att man exporterar CSV filen till datorn genom att klicka på länken längre ner och arbeta med listan i Excel om man känner sig bekväm med det. Transportstyrelsen har inte tagit fram kontrollistor som stämmer överens med varje fartyg eftersom det finns så många olika varianter av varje fartygstyp. Det är upp till varje redare att själv ta fram en dokumentation som är anpassad för fartyget och det går även bra att använda något annat system för egenkontroll om man så önskar. Det viktiga är att man kan visa hur egenkontrollen är genomförd och att kraven är uppfyllda.
Som stöd och vägledning om vad som ska kontrolleras vid egenkontroll finns en handbok för egenkontroll, se länk:https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/handbok/handbok-for-egentillsyn/index.htm
Se även den nya föreskriften med kompletterande upplysningar där väldigt mycket information finns att hämta, använd länken nedan och klicka sedan på ”kompletterande upplysningar” i högerkanten: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/nationell-sjofart/regler-for-nationell-sjofart/