Mobilmenu
Mobilmenu
Hem
Nyheter
Om SFPO
Om Svenskt fiske
Medlemsinfo
Projekt
Länkar
Kontakt

Nyheter


2018-10-19

Poseidon kan tvingas lämna Göteborg

Det är oklart om Kustbevakningens största båt, KBV 001 Poseidon, kommer att bli kvar i Göteborg. I juni nästa år måste fartyget lämna kajen i Frihamnen.

Just nu för Kustbevakningen en dialog med Göteborgs stad och Göteborgs hamn om att hitta en annan hamn för KBV 001. Men huruvida fartyget kommer bli kvar i Göteborg är inte säkert, enligt Mattias Heneborn, stationschef på Kustbevakningen i Göteborg.

– Ur ett rent operativt hänseende behöver vi inte stanna i Göteborg. Vi behöver kajplats någonstans på Västkusten men allt mellan Brofjorden och Malmö skulle fungera, säger han.

Avtalet som Kustbevakningen har med staden är ett rivningskontrakt. KBV 001 behöver lämna för att ge plats åt bostäder och annan stadsutveckling i Frihamnen. Om KBV 001 lämnar Göteborg så har Kustbevakningen fortfarande flera mindre fartyg stationerade i kommunen. Beredskapen kommer inte att påverkas, enligt Kustbevakningen. Men det finns en poäng att stanna i Göteborg när det gäller till exempel pendlingsavstånd för de som arbetar ombord på båten, menar Mattias Heneborn.

– Personligen så hade jag gärna sett att vi låg kvar i Göteborg. Det står ju Göteborg i aktern på fartyget.

Platser som kan bli aktuella

KBV 001 tillhör den största klass av fartyg som Kustbevakningen har. De är så kallade kombinationsfartyg som kan ta hand om oljeutsläpp, bogsera andra fartyg och släcka bränder. KBV001 Poseidon har två systerfartyg stationerade längs med den svenska kusten. KBV 002 Triton finns på Gotland och KBV 003 Amfitrite ligger i Karlskrona.

Göteborgs kommun har föreslagit ett antal tänkbara platser för KBV 001 att ligga i framtiden. Men innan något är klart ska en upphandling genomföras där prislapparna för de olika alternativen presenteras. De platser som staden föreslår är följande:

Stanna kvar vid Frihamnen

Det kan finnas möjlighet att förlänga avtalet om kajplats i Frihamnen med sex månader i taget, beroende på hur länge utvecklingen av Frihamnsområdet försenas.

Före detta Cityvarvet

Enligt Göteborgs stad hade gamla Cityvarvet uppfyllt alla krav som Kustbevakningen har men området är för tillfället belagt med nyttjandeförbud eftersom botten måste saneras efter alla år med varvsverksamhet.

Stena Lines kajer

Stenas kajer på älvens södra sida skulle kunna uppfylla Kustbevakningens krav, enligt Göteborgs stad. Men alternativet kräver att Kustbevakningen tecknar avtal med Stena.

Hamnen i Fiskebäck

Fiskarna i Fiskebäck vill att hamnen muddras för att kunna ta emot större fartyg. Frågan ska avgöras i kommunfullmäktige i höst. Om så sker skulle även KBV001 kunna få plats där men någon tidsplan för det finns inte i dagsläget. Under onsdagen fattade kommunstyrelsen ett positivt beslut om muddring. Frågan ska nu vidare till kommunfullmäktige.

Länk: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/poseidon-kan-tvingas-l%C3%A4mna-g%C3%B6teborg-1.10047209




Arkivet.

Vad är SFPO?

Sveriges Fiskares Producentorganisation (SFPO) är Sveriges största organisation för yrkesfiskare och arbetar för att tillvarata våra medlemmars intressen.

Läs mer

Bli medlem

SFPO är Sveriges största yrkesfiskeorganisation, med runt 250 medlemsfartyg. Vi har medlemmar från Strömstad till Haparanda och fartygens storlek varierar från under 5 meter i längd till strax över 34 meter.

Alla yrkesfiskare är välkomna som medlemmar!

Läs mer

Kontakta oss

Peter Ronelöv Olsson (Ordförande)
0705-55 31 87
[email protected]

Teija Aho (Vice Ordförande)
0763-75 80 32
[email protected]

Fredrik Lindberg (Ombudsman)
0705-70 41 14
[email protected]

Marika Nilsson (Ekonomiansvarig)
0708-93 89 88
[email protected]

Ingemar Berglund (Utredare)
0760-26 40 44
[email protected]

Mathias Ivarsson (Ombudsman)
0707-77 19 32
[email protected]

Läs mer