Nyheter
SFPO föreslår bränsletillägg
Förslag – bränsletillägg om 10 %
Prisutvecklingen på drivmedel för fiskefartyg har varit synnerligen negativ till följd av
händelseutvecklingen i vår omvärld (Rysslands invasion av Ukraina).
Prisutvecklingen är sådan att fiskefartyg (demersalt fiske) inom kort, om ingenting görs,
väljer att ligga stopp i stället för att fiska (p.g.a. de höga drivmedelskostnaderna) då det inte är
lönsamt att fiska längre.
Utvecklingen inom EU är sådan att merparten av den italienska trålflottan ligger stopp, i
Spanien och många länder uppvaktar man ministrar för att få lättnader på plats, på Irland finns
fartyg som inte kan fylla upp diesel till följd av hamnarbetares bojkott av rysk olja, i
Frankrike har fartyg samma problem som på Irland med brist och i alla andra EU-stater är
situationen likartad situationen i Sverige.
SFPO har påtalat problemet för N-dep och inväntar respons.
Om fiskefartyg ligger stopp till följd av prisutvecklingen kommer mindre kvantiteter sjömat
att landas för försäljning. Detta skapar en internationell brist av sjömat – det är därför vi
försöker säkerställa att sjömat ska finnas tillgänglig; tanken är att det är konsumenterna som
ska stå kostnaden.
Om många väljer att lägga sig stopp resulterar det i en avsevärd prishöjning.
I syfte att hantera situationen på ett balanserat och omdömesgillt sätt föreslår vi ett bränsletillägg
på sålda kvantiteter fisk vid auktionerna om 10 %. Detta pålägg ska tillfalla den som bär
kostnaden – fiskaren.
Frågan är angelägen och akut och åtgärder är nödvändiga för att skademinimera och balansera
situationen. Enligt SFPO:s uppfattning är det bättre att det finns ”dyrare” sjömat att sälja till
marknaden än om fiskefartygen ligger stopp.
Bränsletilläggets syfte är endast att säkerställa kostnadstäckning i den nu rådande situationen.
Så snart situationen normaliseras är tanken att bränsletillägget ska avskaffas.