Nyheter
SFPO svar till Jordbrukvserket: ändringsförslag, konsekvensutredning och särskild konsekvensanalys för föreskriften SJVFS 2016:19
Sveriges Fiskares PO (SFPO) har getts möjlighet att i samråd avge synpunkter på rubricerat material. SFPO vill framföra följande synpunkter:
Vi förstår behovet av att ändra i föreskriften till följd av ändring i landsbygdsprogrammet (2014 – 2020) och vi förstår också att vissa paragrafer i föreskriften har varit svårtolkade eller lett till för stora konsekvenser för stödmottagare och av den anledningen behöver ändras. Icke desto mindre är föreskriften inte helt lättförståelig och det är vanskligt, för att inte säga svårt, att fullt ut sätta sig in i föreskriftens samtliga regler. Fokus nedan har lagts på bestämmelserna i kap. 5, Havs- och fiskeriprogrammet.
Ang. 3:42 – Regeln bör, om så är rättsligt möjligt, utformas så att hänsyn kan tas till anledningen till att stödmottagarens ansökan om slututbetalning inkommit för sent. Det torde kunna finnas situationer där även en 25 dagar för sent inkommen sådan ansökan rimligen bör medges utifrån en samlad bedömning.
Ang. 5:10a – Måste regleringen i denna del vara absolut? Utan vetskap om hur det historiskt varit kan vi tänka oss situationer där det kan vara lämpligt att utge stöd överstigande det föreslagna beloppstaket om syftet och intentionerna bakom regleringen bättre möts än vad gäller andra ansökningar. Deduktionen i konsekvensutredningen förefaller oss bristfällig, vi förstår m.a.o. inte varför stödet per ansökan måste begränsas; ett projekt kan väl rimligen nå flera olika mål. Således anser vi att ni bör överväga att göra om förslaget v.g. tak till en rekommendation och inte införa en absolutregel.
Ang. 5:28a – Det som föreslås föreskrivas i föreskriften följer redan av andra föreskrifter varför den föreslagna regleringen torde vara onödig.
SVERIGES FISKARES PO