Nyheter
SFPO yttrande om Europeiska kommissionens förslag till nytt direktiv för mottagning av avfall från fartyg (dnr N2018/00571)
Sveriges Fiskares PO (SFPO), som organiserar flertalet svenska yrkesfiskare, har getts möjlighet att lämna synpunkter till Näringsdepartementet i anledning av kommissionens förslag enligt ovan. SFPO vill framföra följande synpunkter:
Det befintliga direktivet (dir 2000/59/EG) anses inte tillräckligt effektivt och ska därför moderniseras; kommissionens förslag avses även ändra dir 2009/16/EG och dir 2010/65/EU.
Synpunkter i anledning av förslaget – COM(2018) 33 final
Moderniseringen som föreslås är nödvändig och den skärpning som följer av förslaget välkommas generellt - SFPO förordar ett rent fiske i rena hav.
Dock vill SFPO framhålla att alltför mycket detaljstyrning eller micro-management, vilket fisket under en lång tid har levt med, väldigt ofta träffar helt fel. Micro-management fungerar sällan optimalt mer än på papper. Förevarande förslag belastas negativt härav. En aspekt som dessvärre synes ha gått förlorad i arbetet med framtagandet av förslaget är enkelhet. Enkelhet och tydlighet är i alla sammanhang bra ledord. Alltför detaljerade ordningar med system för förhandsanmälningar osv. av marint skräp tror vi dessvärre inte mycket på.
Vad som sägs om förlorade fiskeredskap är hänförligt till gamla tiders försyndelser och inte ”up to date”. En fiskare som nu förlorar ett fiskeredskap bärgar detsamma, då sådana redskap är kostsamma och då fiskaren vet vilka negativa miljöeffekter förlusten i sig medför. En fiskare 2018 är en miljövän/ansvarstagande brukare av vad haven ger och skillnaden - om man jämför situationen för säg 30 år sedan - är drastisk (till det bättre!).
Med avseende på vad som sägs om att fisket ”bidrar i betydande omfattning till problemet med marint skräp” vill framhållas den insats som det svenska yrkesfisket gör genom att ilandföra allt marint skräp som fastnar i trålar och andra fiskeredskap. Ingen svensk fiskare slänger skräp i havet och SFPO bedriver ett omfattande hållbarhetsarbete, se http://www.sfpo.se/hallbarhet. Det som driver iland längs våra stränder är inte från svenskt fiske. Det är av synnerligen stor betydelse att kapacitet finns i alla fiskehamnar att omhänderta detta skräp på ett enkelt och bra sätt (utan anmälningssystem osv.). Det är således korrekt som sägs i förslaget att fisket bidrar i betydande omfattning, men i positiv bemärkelse!
Det sägs att fiskefartyg kommer att drabbas av en indirekt avgift, som innebär att en avgift ska betalas till hamnen oavsett om avfall lämnas eller inte. Det borde vara så att en fiskare som ilandför marint skräp borde premieras, snarare än avgiftsbeläggas. Marint skräp som ihopsamlats under en fiskeresa – alltså skräp som ej är hänförligt till fiskefartyget självt – fordrar en arbetsinsats, en transportinsats och ytterligare en arbetsinsats när den lämnas i hamn. Härutöver kan det innebära att förvaringsutrymme för fiskfångst måste upplåtas för det marina skräpet vilket innebär en kortsiktigt sett ekonomisk förlust. För detta borde fiskare premieras, inte avgiftsbeläggas.
På grund av mycket arbete med fiskets administrativa börda har ej tillräcklig tid funnits för att ge mer detaljerade synpunkter. Sammanfattningsvis: det svenska yrkesfisket är en miljövän som aktivt bidrar till att förbättra den marina miljön. SFPO anser att regelverk ska vara enkla och tydliga och inte onödigt komplicerade emedan syftet då ofta går förlorat. Den marina miljön måste värnas bättre, det är en absolut nödvändighet för att framtidens yrkesfiske ska kunna vara lönsamt! Det svenska yrkesfisket är en tillgång, inte en belastning.
Med vänlig hälsning
SVERIGES FISKARES PO