Nyheter
Svenska företag fortsätter skala räkor utomlands
Räkor som köps i Sverige fraktas fortsatt utomlands för att handskalas. Det visar en ny dialog med de stora räkproducenterna och kedjorna.
Transporter har en miljöpåverkan – men det är inte hela bilden.
– Konsumenter borde få veta produkters exakta klimatbelastning, säger Torbjörn Skytt, forskare i ekoteknik.
Expressens tidigare granskning från 2020 kunde visa att räkor som konsumenten köper i Sverige handskalas utanför landets gränser – som i Marocko, Albanien, Bulgarien och Polen.
Ny dialog med företagen visar att samtliga fortsätter på samma bana, utan några konkreta planer att flytta skalningen mer lokalt.
Johan Mellgren, chef för marina råvaror vid Orkla, där Abba Seafood ingår, anser att Polen är det mest lokala som räkproducenten Abba Seafood kan komma i nuläget.
– Löneläget och svårigheten att få tag på personal som kan skala är de avgörande faktorerna. När vi handskalar i Polen får vi även ut mer kött per räka än vid maskinskalning, säger Johan Mellgren.
Även Feldts fisk & skaldjur behåller sitt arbetssätt. De fiskar räkorna utanför Grönland, Kanada och i Barents hav – och skalar dem sedan i Bulgarien, Marocko och Albanien.
En liten mängd räkor har börjat fraktas med tåg för att begränsa klimatavtrycket, men än mycket liten volym, berättar vd Martin Feldt.
– Att utöka andelen som körs med tåg är något vi aktivt arbetar med, säger Martin Feldt.
Transport inte enda miljöboven
Frakt av livsmedel tillför en viss miljöbelastning, enligt Torbjörn Skytt, doktor i ekoteknik och forskare på Mittuniversitet. Han anser dock att fler parametrar bör räknas när man räknar ut produktioners energitillförsel.
– Man behöver se över hur systemen ser ut och hur processerna går till. Hur tas varan fram, vilka lokaler används, vilken utrustning och så vidare, säger Torbjörn Skytt och fortsätter:
– Nu framställs varor som automatiskt miljövänliga om de är närodlade eller producerade lokalt. Det kan de vara, men det bygger på att de inte kräver mer energi än om produkten hade bearbetats längre bort.
Livsmedelskedjorna Coop, Lidl och Ica fraktar fortfarande sina räkor till utomlands. Alexander Weiss, kategorichef på Lidl, säger att Sverige ännu inte är självförsörjande på livsmedel, men arbetar för att öka antalet svenska leverantörer.
Torbjörn Skytt vill att producenter och kedjor märker ut den totala klimatbelastningen på produkterna.
– Då kan konsumenter jämföra mellan produkter och välja den som har mindre klimatpåverkan.
Källa: Expressen