Nyheter
Tidningen Länspumpens artikel: Imponerande nybygge till Styrsöfamilj GG 500 Vingaskär
Fredagen den 2 juli 2021 hade Mats Johansson med familj bjudit in till fest i Sandvikshamnen på Styrsö för att för att visa deras nya fiskefartyg GG500 Vingaskär. Solen sken och det var en varm och härlig sommardag, även om ett och annat moln emellanåt täckte solen.
Ett tort antal personer gästade ön och visade stort intresse för den fina båten. Flera hade med sig presenter och blommor som fyllde borden i mässen.
Det rådde en påtaglig glädje och lättnad över att kunna träffas fysiskt igen efter nästan 1,5 års covid-19-pandemi. Familjen hade spänt upp ett par tälttak på kajen och det bjöds på nyfångade räkor, baguetter och dricka, samt tårta och kaffe efteråt. Det var trevligt och festligt. Den stora attraktionen var den nya Vingaskär som gav ett imponerade intryck i hamnen.
En toppmodern fiskebåt med Karstensens Skibsvaerfts fina design och finish. Fartyget förevisades på eftermiddagen mellan kl. 13 och kl. 15. Därefter följde dagens höjdpunkt, nämligen dopet av Vingaskär, vilket förrättades av Mats Johanssons döttrar Astrid och Tyra Matsdotter.
Det föregicks av ett kort tal av Mats Johansson, där han välkomnade och tackade alla, främst de som hjälpt honom och familjen i samband med byggandet av den nya fiskebåten.
Därefter följde ett invigningstal av Peter Ronelöv Olsson, bördig från Åstol och ordförande i Sveriges Fiskares Producentorganisation, då han gratulerade rederiet till det nya fartyget. Han berättade lite om tillkomsten av nya Vingaskär och önskade lycka till. Detta följdes av att pastor Birger Möller från Elimförsamlingen på Styrsö välsignade fartyget och ägarna.
Efter talen var det dags för gudmödrarna att döpa fartyget genom att svinga champagneflaskan mot fartygets styrbordsbog. Det första kastet blev för löst, så att flaskan studsade, men vid det andra tillfället svingade Tyra Matsdotter flaskan med full kraft. Den krossades och champagnen rann ned efter fartygssidan till gudmödrarnas och åskådarnas jubel. Glädjen var påtaglig och en varm stämning spred sig bland publiken med många representanter från olika fiskelag längs kusten.
Mats Johansson blev tidigt intresserad av fisket. Hans pappa, Kenth Johansson, var under 1960-talet delägare i GG153 Candy från Styrsö, tillsammans med sin far Artur Johansson och sin yngre broder Lennart Johansson. Fisket finns i släkten och har utövats i generationer så yrkesvalet och fallenheten för detta fanns med från barnsben. I slutet av 1970-talet önskade bröderna Kenth och Lennart Johansson inköpa en ståltrålare av östtysk typ om 114 fot från Danmark men tyvärr fick inte bröderna licens och fiskerilån för denna och därför blev det ingen ståltrålare med fartygsnamnet Candy.
Mats Johansson fick i stället möjlighet att redan vid 10,5 års ålder följa med ståltrålaren GG200 Sandvik för att få en inblick i fisket. Sandvik var 114 fot och byggd 1969 vid VEB Rosslauer Schiffswerft. Hon ägdes av bröderna Allan och Sven-Åke Kjellberg och deras far Åke Kjellberg samt farbror Harry Kjellberg, Styrsö. Sandvik fiskade sill med flyttrål tillsammans med GG270 Nordic från Önnered. Mats blev så intresserad att han beslutade sig för att efter gymnasiet bli besättningsman ombord på Sandvik.
Året var 1986 och året därpå tog han examen som skeppare, 1:a klass Nordsjöskeppare och Medelhavsskeppare vid Sjöbefälsskolan i Göteborg, bland annat tillsammans med Jonas Backman från Donsö (Sirius Rederi AB). Därefter blev det åter fiske ombord i Sandvik.
Enligt Sven-Åke Kjellberg såg man tidigt att Mats Johansson skulle bli en framstående och driftig fiskare. År 1990 ville Mats Johansson och Johan Kjellberg, båda fiskare ombord på Sandvik, köpa en egen fiskebåt, gärna en ståltrålare av samma typ som Sandvik. De förhörde sig med olika skeppsmäklare om vad som fanns till salu och efter en kort tid erbjöds de VK107 Händelön (12438), ex Wailett af Kungshamn, från Västervik. Händelön var ett systerfartyg till Sandvik.
Mats och Johan diskuterade köpet av Händelön med Allan och Sven-Åke Kjellberg som då tyckte att de i stället lika gärna kunde köpa Sandvik av dem eftersom de funderade på att införskaffa ett annat fiskefartyg. Erbjudandet var för bra för att motstå, så Mats och Johan övertog Sandvik av bröderna Kjellberg. De döpte om fartyget till Vingaskär och den nya distriktsbeteckningen blev GG500, medan hemmahamnen förblev densamma. Med GG500 Vingaskär bedrevs inledningsvis partrålsfiske efter sill med Nordic av Önnered, men senare övergick det unga fiskelaget till att fiska vitfisk med bottentrål och periodvis även industrifiske.
Efter att fiskelaget fiskat med Vingaskär i tio år ville de byta upp sig till ett nyare och modernare fiskefartyg. Valet föll på GG569 Vingaborg (13347) från grannön Donsö. Det var en häcktrålare med ungefär samma längd som Vingaskär, men bredare och modernare. Byggd 1985 vid Kalmar Varv som GG430 Tirana, varvid Donsörederiet övertog gamla Vingaskär (ex Sandvik). Nyförvärvet omnamnades till Vingaskär och beteckningen GG500 och Styrsö som hemmahamn.
Även med detta fartyg bedrevs flyttrålsfiske efter sill men man fiskade mer och mer vitfisk med bottentrål. Den nya häcktrålaren blev emellertid inte så gammal i rederiets ägo utan såldes redan efter ett par år (december 2002) av Vingaskär Fiskeri AB (Johan Kjellberg och Mats Johansson) till John och Carl-Gustav Granfors, Kaskö, Finland.
Samtidigt hade rederiet övergått till att fiska mera vitfisk med bottentrål och då önskades en lämpligare fiskebåt. Mats Johansson var nu intresserad av att beställa en ny fiskebåt på 18×7,5 meter vid Simrishamns Varv AB och hade därför kontakt med varvets dåvarande ägare Sven Johansson. Parallellt med att han projekterade ett nybygge körde han lotsbåten och var skeppare ombord i fiskefartyget Nordic. Dock kom man fram till att ett nybygge då skulle bli för dyrt. Johan Kjellberg var heller inte lika intresserad av att fortsätta med fisket. Därför blev inte denna nybeställning genomförd.
Den 18 juni 2004 köpte Mats Johansson (nu ensam ägare till rederiet), på exekutiv auktion den norska fiskebåten Kvernsund (F-38-BD) från Vardø, Norge. Den var byggd 1987 vid Rönnängs Svets (i dag Tjörnvarvet AB) som Sænes av Dalvik, Island. Från i juni 1995 hade fiskebåten varit hemmahörande i Vardø i Nordnorge, där fartygsnamnet förlängdes till Sænes Jr och år 2001 ändrades namnet till Kvernsund.
Trålaren döptes om till Vingaskär (GG500) med Styrsö som hemmahamn. Med denna båt bedrev Mats ett kombinationsfiske med bottentrål efter vitfisk samt pelagiskt fiske med enbåtsflyttrål efter sill och skarpsill i Nordsjön, Skagerrak och Östersjön under cirka 14 år. Flera större ombyggnader genomfördes på fartyget under åren i rederiets ägo. Hon var ursprungligen byggd som kombinerad trålare och garn/linebåt men under norsk flagg omriggades hon för snurrevadsfiske.
Då Mats Johansson köpte Kvernsund lät han bygga om fartyget till trålare med ny trålgalge och nya tråltrummor samt RSW-tankar. År 2012 förlängdes Vingaskär med cirka 6 meter till en ny längd av 29,77 meter vid J/S Riga Shipyard i Riga. Våren 2016 utrustades fartyget med en ny huvudmotor då den gamla, en Caterpillar 3508, byttes ut mot en Mitsubishi S6R2-T2MPTAW, samt ny större propeller från Hundested med dimensionen 2800 mm i dysa. Arbetet utfördes vid Ö-varvet AB på Öckerö.
Mats äldste son Viking Matsson (f. 1995) börjadeår år 2014 fiska med pappan ombord på Vingaskär efter att han tagit studenten och en examen som Nordsjöskeppare. År 2018 började rederiet Vingaskär Fiskeri AB (Mats Johansson och Viking Matsson) köpa in flera fiskeföretag sedan man sålt sina pelagiska fiskerättigheter och helt inriktat sig på det demersala fisket (fiske efter bottenlevande arter). I maj inköptes SIN18 Vingarö av Hans-Olle Viberg, vilket döptes om till Kungsö (SIN59), detta sedan man köpt kvoter och fiskerättigheter även från detta fartyg efter att ägaren Morgan Broberg avlidit.
Simrishamn förblev hemmahamn och fartyget har mestadels legat som kvotbåt på Styrsö. I juni samma år såldes GG500 Vingaskär av Styrsö (15788) av Vingaskär Fiskeri AB till OÜ Kaabeltau, (Mihkel Undrest), Kuressaare i Estland. Hon övertogs på Öckerö och avgick därifrån den 21 juni till Estland där fartygsnamnet ändrades till Marie EK-1803.
I samma månad inköpte Vingaskär Fiskeri AB 70 % av räktrålaren LL207 Nautic (13390) från Fisketången av LL207 Nautic AB (Bo Hellman och Kent Sivertsson). Dstriktsbeteckningen och fartygsnamnet förblev oförändrade. Samtidigt inköptes LL497 Zaida (11380/SFC-9207) från Fisketången av samma rederi.
Vid denna tid började också Mats Johanssons näst äldste son Gottfrid Matsson (f. 1999) bli verksam i rederiet. I augusti 2018 fick Vingaskär Fiskeri AB även möjlighet att köpa Styrsötrålaren GG201 Bravik (13169) inklusive kvoter och fiskerättigheter av Bravik Fiskeri AB (Gunnar Tullock, yngre broder till Rune och Stig Tullock). Detta fiskefartyg är byggt 1983 av Johs Kristensen Skibsbyggeri A/S i Hvide Sande med byggnummer 167 som Bravik av Styrsö.
Mats Johansson var nu intresserad av att beställa ett nybygge som var mer skräddarsytt för det fiske rederiet bedrev, alltså vitfisk och räkor. Samtidigt skulle inom kort samtliga av Mats söner vara verksamma i rederiet, även den yngste sonen Edvin Matsson (f. 2000). Mats och sönerna förhörde sig vid olika skeppsvarv om att bygga ett nytt fiskefartyg, men de var något fundersamma över fartygets utformning.
Då föreslog Mats yngre broder Rickard, verksam vid motoragenten Power House, att han och sönerna skulle vända sig till Karstensens Skibsvaerft i Skagen och beställa en ny fiskebåt vid detta varv. Mats replikerade att det nog skulle bli väldigt dyrt. »Dyrt?« sa Rickard. »Vill du ha ett fiskefartyg som du blir nöjd med tycker jag du skall vända dig till Karstensens Skibsvaerft«. Sagt och gjort. Mats kontaktade varvet och fick mycket hjälp av Kent Damgaard (delägare/direktör och chef för konstruktionsavdelningen) med alla detaljer och exakta specifikationer för att skräddarsy det fiskefartyg som Mats och hans söner önskade. Mats lovordar Kents stora hjälp och kunnande för att utforma ett optimalt fiskefartyg för rederiet.
Den 4 mars 2019 beställde Vingaskär Fiskeri AB ett nytt fiskefartyg om 34×10 meter vid Karstensens Skibsværft, vilket blev varvets nybygge 457. Skrovet byggdes vid Karstensen Shipyard Poland i Gdynia, sjösattes den 16 oktober 2020 och levererades den 15 juni 2021. På grund av covid-19-pandemin försenades leveransen av nya Vingaskär. När hon nu tas i bruk överförs kvoter och rättigheter från Bravik som troligen kommer att säljas. Nautic kommer man att fortsätta fiska med i ytterligare åtminstone ett år.
Därefter förs troligen även kvoter och rättigheter från detta fartyg över till Vingaskär. Vad som sker med Kungsö är i dag osäkert, då detta fartyg endast har kvoter för fiske efter torsk i Östersjön – och där råder totalstopp för detta fiske sedan två år. Framtiden får utvisa vilka fiskemöjligheter dessa kvoter kan ge.
Vingaskär blev det första nybyggda fiskefartyget som levererades till Styrsö på 38 år. Det senaste före Vingaskär var ovannämnda Bravik år 1983. Annat var det på 1960-talet, då inte mindre än tolv nybyggda fiskebåtar levererades till fiskelag på ön, varav tre var ståltrålare och nio träfiskefartyg.
Mer bilder, ritningar och information om fartyget finner ni på bifogad PDF-länk:
Källa: Artikeln är skriven av Lennart Bornmalm och Andreas Ingvarsson och finns med i senaste numret av Tidningen Länspumpen 2021:4